Monday, June 8, 2009

Pengalaman Pertama

Aku mengalami perasaan suka pd seseorg pd kali pertama masa umurku 4 thn. aku masi ingat aku suka pd sepupuku sdiri krn aku rasa snyuman nya sgt comel utk jangka masa yg lama jg. bla ami sama2 m'bsar, dia x m'bsr sprti org dewasa yg lain (rendah). skrg ni dia da kawin dgn pilihannya n ada 4 org anak pompuan semuanya. stakat ni aku tgok dorg bahagia coz spupu ku ni sorg yg tolak ansur n pyabar. wlau pn idup terlalu sderhana tp dia mampu urus rumah tangganya (mybe coz aku pn x tau sgt psl hal dia, dgr2 crita dr famili lain ja).

Perasaan cnta pla aku rasa bla aku jmpa sorg kwn rapatku d sek. masa tu aku ting.4, kami semua dr sek yg b'lainan tp b'pndah ke sek asrama. aku pndh ke sek tu coz aku nk ambil bidang kejuruteraan. sek lama aku x ada subjek yg aku suka. kwnku tu pla pndh coz nk kluar dr sek lama nya. dia beritau aku yg dia pndh krn x thn tekanan dr org2 d sek nya yg suka m'umpat dirinya. ya..aku fhm perasaan mcm tu coz aku jg sorg yg slalu b'tukar2 sek sesuka ati aku. tp aku dpt rasakn yg dia tukar sek atas sbb t'tntu yg dia ingin rahsiakn. Aku x dpt nk crita pjg lebar coz sbb t'tntu. so, aku bole nk ckp aku sedar aku cntaknnya bla aku kehilangan nya. stelah kami abis SPM, kami sama2 masuk ting 6 tp dia d sek lama dia n aku pla d sek asrama kami. 1 hr aku cal dia, aku dgr bnyi2 ramai org sprt ada majlis or kenduri. then, bla aku tny majlis pa, aku t'gaman n t'kejut coz hr tu adala hr p'tunangnnya. aku rasa jantungku t'henti. aku masi x p'caya n tny dia skali lg, bru la aku p'caya. aku tny la dia psl tunang dia tp dia x crita detail sgt.masa tu aku da sparuh ptus asa coz kami janji sama2 masuk kelas ting 6 yg sma, smada aku pndh ke sek dia or dia pndh ke sek aku.

Terlalu teruk rasanya bla dia x d sisi. aku jd x keruan. stiap hr aku cal dia guna public pon coz aku x hp masa tu. dia da b'hnti sek lps b'tunang n sminggu kmudian, skali lg aku t'kejut bsr coz dia tlh b'nikah dgn tunangnya stlh smingu b'tunang. aku rasa mcm nk pergi kg nya n batalkn p'kahwinannya tp aku x mampu dgn keadaan aku sbgi student. lps je dia kawin, aku btul2 hilang punca, aku slalu ponteng kelas n bt byk mslh d sek. aku mmg DOWN masa tu, suma aku rasa mcm x guna. kcewa aku mlampau2. aku gaduh dgn clasmate aku n bdk kelas lain. stiap kali aku keseorgn, aku akn menangis spuas2nya n aku tendang2 or tumbuk pa sj d dpn ku.

Itula crita cnta p'tama ku yg m'yedihkn. aku mgaku smpi skrg ni aku masi ada perasaan t'hdpnya n aku x t'agak2 tgalkn kekasih aku skrg kalo aku ada pluang b'samanya. teruk kn? tp tu la yg aku mgkin akn bt. ya la..kta x tau pa yg terjd pd masa akn dtg, so aku bole agak tndakan aku b'dsrkn sikap, perasaan n pgalaman aku.

Apa yg aku nk tekankn sini ialah beza suka, syg n cnta. mgkin ramai antara kta da dpt email, or t'jmpa mn2 website/blog/buku/pa sj bhn, akn berikn mksud, makna, definisi n p'bezaan ketiga2 jenis perasaan tu. tp bagaimana nk btul2 pasti nk tau makna n bezakn perasaan? Knpa pla kta perlu tau makna n bezakn? knp x gabungkn ke3 perasaan tu?

Aku x dpt berikn mksud ke3 perasaan tu scara detail or saintifik or dr segi ilmiah ataupun agama coz aku bukan pakar. aku hny bole beritahu pa yg t'dpt dlm fikiran aku shj. aku mmg x lyk nk bg p'dpt but at least aku berhak nyatakan pa yg aku rasa. Dlm fikirn or pdpt aku, aku bole katakan perasaan suka ni bla kta rasa senang dgn org tu wlupn x penah b'jmpa, b'bual or x knal. kdg2 kta nmpk nama org tu, kta da rasa suka wlupn x knal. kdg2 kta nmpk org tu pn, kta da rasa suka. cth nya, abg bwa gf nya jmpa famili, mybe anda sbgi adik blum knal lg gf abg n bt sangkaan buruk or baik. biasa la bla kta b'sgka buruk, kta x suka n bgitu la sbaliknya.

ttg syg n cnta pla, aku akn crita lg lanjut coz aku rasa ngantuk sgt pla skrg ni, esok nk p apoinmnt pla. so, esok pla aku post lg.

Slm dr MOL

1 comment: